Ensemble voor middeleeuwse muziek
play
pause
0:00/0:00
volume down
volume up
 
 

Marian van der Heide (sopraan) studeerde aan het Prins Claus conservatorium. Na het behalen van het einddiploma solozang vervolgde zij haar studie bij de, in barokmuziek gespecialiseerde, Canadese sopraan Ann Monoyios. Momenteel wordt zij gecoacht door Ronald Klekamp te Amsterdam. Marian van der Heide heeft een gevarieerde concertpraktijk als soliste in oratoria en cantates. Daarnaast maakt zij vaak deel uit van kleinere vocale en instrumentale ensembles, zoals Duo Abrazo: samen met de gitarist Rob Nijboer voert ze Spaans en Zuid-Amerikaans repertoire uit. Met Super Librum maakte zij twee tournees door Noord-Italië en nam ze twee cd's op. In 2010 maakte zij met Super Librum een concertreis door Zwitserland. Marian van der Heide is als docente zang en verbonden aan de Muziekschool te Groningen.

Sarah Walder (vedel en viola da gamba) studeerde cello en viola da gamba bij Catharina Meints aan het Oberlin Conservatorium (USA) waar zij in 1992 cum laude afstudeerde. Daarna behaalde ze een diploma in barokcello en studeerde ze 8' violone aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Sarah geeft concerten met verschillende kamermuziek ensembles in Europa en de Verenigde Staten, waaronder Musica Temprana (18e-eeuwse Latijns-Amerikaanse muziek), Antequera en Super Librum (vedel), Apollo's Fire (the Cleveland Baroque Orchestra), Compagnia Vocale met Johannette Zomer en het klassiek fagot kwartet Island. Zij werkt graag met dansers, vaak met geïmproviseerde en nieuw-gecomponeerde muziek en was te zien onder andere bij een productie met dansgroep Krisztina de Châtel.

René Genis (plectrum luit, renaissance luit en ud) studeerde luit bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Na deze studie specialiseerde hij zich in het bespelen van de luit uit de vroegere periodes. Middeleeuwse muziek is zijn passie. Voor deze muziek heeft hij zich bekwaamd in het bespelen de van de luit met een plectrum. Hij speelt in de volgende ensembles: Antequera, L' Alba en Super Librum en het het Modena Consort (een renaissancefluit consort). Ook de vroegste Renaissancemuziek uit Italië en Spanje heeft zijn interesse. Hij bespeelt dan ook de vihuela en vroege vormen van de gitaar. Tevens bespeelt René barokgitaar en theorbe. René treedt op in tal van festivals, waaronder die van Utrecht, Berlijn, Radovlice en Vlaanderen.

Catalina Vicens (Chili; orgel, klavecimbel, portatief en slagwerk) woont in Bazel, Zwitserland. Catalina begon al op jonge leeftijd met internationale optredens. Toen ze 20 was had ze al in tal van Noord- en Zuid-Amerikaanse landen opgetreden, zoals in Teatro Colón de Buenos Aires Argentina, het Kimmel Center in Philadelphia en het Teatro Municipal do São Paulo. Catalina studeerde klavecimbel bij Lionel Party (Curtis Institute of Music, Philadelphia), Robert Hill (Musikhochschule Freiburg) en Andrea Marcon en Jesper Christensen (Schola Cantorum Basiliensis). Hierna specialiseerde ze zich in middeleeuwse muziek aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Corina Marti, bij wie ze een Master's degree in Medieval Keyboard Instruments ontving, en in Contemporary Music Performance (met historische toetsinstrumenten) aan de Musik Akademie Basel. Catalina is juist begonnen aan een PhD ‘Renaissance muziek voor historische toetsinstrumenten uit Italië, Engeland en Zwitserland’ aan het Orpheus Instituut in Gent, België en de Leidse Universiteit. Catalina geeft masterclasses en is jurylid bij internationale competities.

Tomas Flegr (Tsjechië; carillon, middeleeuws orgel en portatief) genoot zijn opleiding orgel in zijn geboorteland. In 2003 won hij de tweede prijs bij het Georg-Muffat orgelconcours in Schlägl (Duitsland). Tijdens zijn verdere studie specialiseerde zich zowel in oude als hedendaagse orgelmuziek bij Leo van Doeselaar (Berlijn) en Peter van Dijk (Utrecht). Hij sloot zijn opleiding in Berlijn in 2006 met onderscheiding af. Tomas studeerde tevens carillon aan de beiaardschool in Amersfoort. Met Super Librum treedt hij sinds 2006 op als bespeler van het middeleeuwse carillon, in diverse programma’s o.a. met muziek van Hildegard von Bingen, en als bespeler van het portatief en het middeleeuwse orgel.

Jankees Braaksma (blokfluit, portatief, middeleeuws orgel, slagwerk, leiding) studeerde blokfluit aan de conservatoria te Groningen en Amsterdam. Met een stipendium van de stad Groningen studeerde hij middeleeuwse muziek aan de Schola Cantorum Basiliensis in Bazel (Zwitserland). Behalve blokfluitist is Jankees Braaksma bespeler van drie door de orgelbouwer Winold van der Putten gebouwde portatieven (kleine draagbare orgels uit de periode 1300-1450) en een in 1999 door Winold van der Putten gereconstrueerd blokwerkorgel uit de 13e eeuw.

Met het in 1985 door hem opgerichte ensemble Super Librum treedt hij op in de meeste Europese oude muziek festivals. Hij behaalde met Super Librum (Jankees Braaksma en Ronald Moelker) de eerste prijs in het eerste Van Wassenaer Concours (1986) en was eveneens met Super Librum (Lena Susanne Norin, Jankees Braaksma en Ronald Moelker) finalist in het Musica Antiqua Concours in Brugge (1987). Jankees Braaksma verricht intensief onderzoek naar stemmingen en improvisatiepraktijken in de muziek uit middeleeuwen en Renaissance. Hij is als gastdocent werkzaam aan conservatoria in Nederland en Duitsland. Jankees Braaksma was als docent blokfluit en ensemble middeleeuwen, Renaissance en Barok verbonden aan de Muziekschool en het Prins Claus Conservatorium in Groningen.